דגשים לעבודה חברתית

מיזמי ההתחדשות העירונית מסייעים בהחייאת מרכזי הערים הוותיקות, בשדרוג מבני המגורים, חיזוקם ומיגונם ובשדרוג השטחים הציבוריים והתשתיות ומשפיעים בראש ובראשונה על איכות חייהם של בעלי הנכסים וכלל התושבים המתגוררים במתחמי ההתחדשות. 

הדו"ח החברתי הוא מסמך שנועד לאסוף מידע חברתי וקהילתי על המתחם וסביבתו ולנתחו לכדי שני תוצרים מרכזיים: המלצות לטיוב התכנון  והמלצות לבניית תהליך חברתי הנדרש לליווי בעלי הנכסים במיזם. 

על גיבוש הדו"ח החברתי, כתיבתו ובחינת הוצאתו לפועל יופקד יועץ חברתי בעל ניסיון בתחומים כגון עבודה קהילתית, תכנון חברתי או פיתוח קהילתי, והוא יהיה חבר בצוות תכנון המיזם. 
יש לציין כי מאחר שתהליכי ההתחדשות אורכים זמן רב וכוללים תוספת ניכרת של יחידות דיור, צפויים שינויים דמוגרפיים של ממש באוכלוסיית המתחם, ועל כן חשוב כי הדו"ח וההמלצות, הכוללים תמונת עתיד חברתית-תכנונית, יידרשו לשינויים אלו מעבר לסוגיות ולצרכים שיעלו בעלי הנכסים הקיימים. 

לפני כשנתיים פורסם המדריך הראשון להכנת דו"ח חברתי במיזמי התחדשות עירונית. לאור הניסיון שנצבר במהלך תקופה זו בקידום תהליכי התחדשות עירונית נתבקשנו להרחיבו ולהעמיקו, וגרסתו המעודכנת מובאת לפניכם. 

המדריך המעודכן חולק לשלושה שלבים:

  1. מיפוי ראשוני: ניתוח המצב הקיים ובדיקת היתכנות לקידום המתחם מבחינה חברתית. שלב זה כולל איסוף מידע סטטיסטי על המתחם ועל האוכלוסייה בו ובסביבתו. על סמך נתונים אלו תוגש חוות דעת מקצועית באשר להיתכנות החברתית לקידום המתחם ותגובש תוכנית ראשונית לליווי חברתי.
  2. מיפוי מורחב: העמקת המיפוי והטמעת התובנות החברתיות. שלב זה כולל יציאה לשטח לשם זיהוי מאפייני המשתמשים במתחם וצורכיהם באמצעות מגוון כלים, לרבות ראיונות עומק עם דיירים,  סקר משתמשים במרחבים ציבוריים, סיורים בשטח ועוד. לסיכום השלב יגיש היועץ החברתי לצוות התכנון, ליזם, למִנהלת ההתחדשות העירונית ולרשות המקומית את הדו"ח החברתי, המרכז את הסוגיות החברתיות-קהילתיות הבולטות שיש להידרש אליהן בהכנת התוכנית ובליווי התושבים והמלצות לפתרון סוגיות אלו.
  3. הטמעת השיקולים החברתיים-קהילתיים בתוכנית המוגשת למוסדות התכנון. ההטמעה תיעשה באמצעות ריכוז כלל התובנות וההמלצות שעלו במסגרת המיפוי החברתי במסמך מסכם. מסמך זה ישמש את מוסדות התכנון ואת הרשויות המקומיות בבואם לבחון את המענה להמלצות הדו"ח החברתי בתוכנית המוגשת. 

המדריך המעודכן ממליץ להעסיק יועץ חברתי כגורם המקצוע המתווך בין הקהילה למתכננים החל מהשלבים הראשונים של התכנון ועד לאישור התוכנית, ונוכחותו בישיבות התכנון ובליווי המתחם חיונית להצלחת הפרויקט. 
מומלץ כי באחריותו של היועץ החברתי יכללו תחומים אלו: הכנת הדו"ח החברתי; יישום התוכנית החברתית שהומלצה בדו"ח; הצגת הסוגיות החברתיות לפני צוות התכנון, מוסדות התכנון וגורמי העירייה הרלוונטיים; סיוע בהטמעת המלצות הדו"ח בתכנון המתחם ובעבודת הרשות המקומית במתחם.